1. oktober starter to nyansatte i administrasjonen. Festivalen styrker staben for å være sekretariat for WexFo og for å dekke stillinger som markedskoordinator og produksjonskoordinator. Her får du mulighet til å bli litt bedre kjent med våre nye kollegaer:

Mia Christine Granum – markeds og prosjektkoordinator 100 %
Mia kommer til Norsk Litteraturfestival etter sju år i bokhandlerkjeden ARK, sist som markedsansvarlig for bøker. Før årene i ARK studerte hun litteraturvitenskap, kulturformidling og kinesisk.
Hei Mia, velkommen til oss! Kjenner du godt til litteraturfestivalen fra før?
Jeg har vært både publikum og frivillig tidligere, så jeg kjenner festivalen godt.
Hva gleder du deg mest til å jobbe med i festivalen?
Det er så mye jeg gleder meg til! Først og fremst er jeg stolt over å få være en del av festival-teamet, og jeg gleder meg til å bli enda bedre kjent med festivalen. Også gleder jeg meg til å se på hvilke muligheter vi har for markedsføringen av festivalen, selvfølgelig.
Litteraturvitenskap, kulturformidling, og …kinesisk? Kommer du til å pepre kunstnerisk rådgiver med mange tips om kinesisk litteratur?
Det begynner å bli noen år siden jeg studerte kinesisk, så jeg er nok ikke så oppdatert nå. Men jeg er veldig oppdatert på forfattere som døde for 3000 år siden.
Hva liker du selv å lese da?
Jeg er ganske altlesende, og prøver å holde meg oppdatert på nye bøker. Jeg leser ofte på flere bøker samtidig, og liker å ha en blanding av sakprosa og skjønnlitteratur. Det kommer an på humøret, om jeg vil ha en bok som lærer meg noe nytt, en som opprører, en som forvirrer, eller som underholder. For underholdning går jeg nok heller til fantasy/ science fiction enn til krim.

Bjørn Rejkestam Jørgensen – produsent 100 %
Bjørn Rejkestam Jørgensen har i flere år vært engasjert av festivalen for å holde i teknikk og utvikling av festivalstyringsverktøy. Nå begynner han i full stilling som produsent.
Hei Bjørn! Endelig får vi en med skikkelig teknisk kompetanse i administrasjonen! Betyr dette slutten på teamsmøter med fryste skjermer og litterære samtaler med lydproblemer?
Haha, jeg antar du spør siden jeg hadde store problemer med Teams i forrige uke. God start for en angivelig teknisk kompetent mann (40) der, altså. Det er vel også teknikeres lodd: Når de gjør en god jobb er det ingen som legger merke til at de er der, når det dukker opp et problem legger alle merke til dem.
Jeg synes i grunn 2021-festivalen viste at halvdigitale/hybridarrangement kan være en god måte å gjennomføre litterære arrangement på, i alle fall i enkelte former. Kanskje skal vi fortsette litt med det, også når smittevernregler tillater å møtes igjen? Men jeg er først og fremst opptatt av de fysiske møtene, og å legge til rette for dem. Vi er heldige som har meget solide tekniske leverandører med mange dyktige teknikere på jobb for festivalen, så vi får til gode løsninger uansett hvilken form festivalen tar.
I flere år har du jobbet deltid med festivalens logistikk, nå er vi så heldige at vi får deg 100%. Hva liker du best med å jobbe i festivalen?
At det er en liten gjeng som hvert år klarer å sy sammen og gjennomføre en helt hemningsløst stor festival, det er det i grunn lov til å være litt stolt av. Festivaljobbing er en helt spesiell arbeidsform som jeg liker godt: En veldig definert mållinje, som skaper et helt spesielt samhold og fellesskap i kollegiet. Så blir jo min rolle å prøve å strømlinjeforme logistikken så godt som mulig, og gjøre det enkelt å forholde seg til oss, både for andre og internt.
Jeg tror ikke det er før man er på innsiden selv at man skjønner hvor omfattende denne festivalen faktisk er. Et slags digert puslespill av hundrevis av forfattere, frivillige, spillesteder og samarbeidspartnere, alt klemt inn i Lillehammer på en liten uke.
Du er involvert i mange prosjekter med Lillehammers kulturliv. Er du opptatt av at festivalen skal ha en tydelig lokal forankring?
Helt klart! Å få til en balansegang mellom det nasjonale/internasjonale, samtidig som festivalen skal være noe den jevne lillehamring gleder seg til hvert år. Både å involvere lokalt kulturliv der det er mulig, og skape tilbud i festivalen som er interessant eller morsomt for hvem som helst. For eksempel Kulturhjerte er et prosjekt jeg er veldig glad for at har funnet sammen med festivalen.
Hva liker du selv å lese?
Denne burde jeg ha sett komme! Ingen kommentar? Jeg er vel den eneste i festivalen som skammelig nok knapt leser bøker, så her stiller jeg svakt.. Den siste jeg leste ferdig var nok en bok jeg fikk fra forrige kunstneriske rådgiver Mathias, Mieko Kawakami – Pupper og egg. I 2018?
Sjefen har ikke stilt noen lesekrav i arbeidskontrakten, men kanskje kan vi fortsette litt i samme gate? «Eikemo anbefaler..»