Kunstner Nikolai Torgersen bruker i årets festivalutstilling blomster til å definere sin egen reise fra sparebluss til overskudd.
Tirsdag 23. mai åpnet utstillingen And my life could not be saved by flower (but our deaths will be) på Galleri Zink, i samarbeid med Norsk Litteraturfestival.
– Og det på den verste dagen i uka, sier kunstneren bak, Nikolai Torgersen, før dørene åpnes og publikum strømmer inn i lokalet.
Resten av festivaluka er det spådd sol på Lillehammer, men det har regnet store deler av åpningsdagen. Nå fyller lokalene til Galleri Zink seg fort opp med spente besøkende. Nikolai står midt i mengden og hilser – dette er noe han har gledet seg til lenge.
– Listen over tidligere festivalkunstnere hos Galleri Zink og Litteraturfestivalen er solid. Det er gøy å være den neste i rekken, sier Torgersen.
Les også: Årets festivalkunstner er Nikolai Torgersen
Vil riste tak i betrakteren
Nikolai Torgersen var i 2012 Norges yngste kunstner til å stille ut på Høstutstilling siden 70-tallet. Store deler av livet hans har siden vært preget av rusavhengighet og depresjon, men de siste årene har den Oslo-baserte kunstneren gjort et comeback.
Han produserer kunst døgnet rundt, og verkene hans blir tilsynelatende bare mer og mer populære. På utstillingene til Torgersen former det seg lange køer fra inngangsdøra og nedover gata.
Utstillingen på Lillehammer tror han er hans beste hittil. Dette har med helheten å gjøre:
– Enkeltverk interesserer meg ikke så mye. Jeg legger derimot mye energi i å lage fullendte utstillinger med tydelige narrativer og en gjennomarbeidet dramaturgi, som forhåpentligvis vil riste tak i betrakteren. Det føler jeg at jeg har klart her, sier han.
En blomsterbukett av overskudd
Plutselig sprer mengden seg, og en alvorlig dresskledd mann med rødt hår går bort til ett av bildene. Han holder en blomsterbukett i hånden, som han plasserer inntil veggen. Så reiser han seg og går tilbake der han kom fra.
Blomstene er også sentrale i utstillingen. De har for Torgersen blitt det ultimate symbolet på overskudd det siste året. Alt fra fargesprakende buketter til grå blomster som henger med hodet sprer seg som en rød tråd gjennom maleriene. Overskuddet ble en åpenbaring da han begynte å kjøpe blomster til seg selv for et år siden.
– Blomstene var fine og lukta godt og alt det der, men det handlet mer om handlingen og prosessen det var å kjøpe dem, sier han.
Torgersen gjorde som man gjør med blomster; Han kjøpte dem, tok dem med hjem, snittet dem, og satte dem på bordet. Dette rørte noe i ham som det var vanskelig å definere – i hvert fall uten å ta i bruk kunsten.
– Jeg forstod at det var fordi jeg har kommet til et sted i livet hvor jeg ikke har vært før. Det er en posisjon hvor handlingene ikke bare er styrt av nødvendighet, men av overskudd. Et overskudd av penger, tid, energi, tålmodighet og livslyst, sier han.
Blomstene ble dermed et symbol på at det går bedre for Torgersen. I kunsten kunne han nå konkretisere denne mangelen på overskudd med bukettene – noe han aldri hadde fått til før.
– En overdådig overflod av overskudd! sier han.
Flere dresskledde skikkelser med rødt hår beveger seg nå gjennom lokalet. Alle bærer de på blomster som de legger ned foran bildene, gravalvorlig.
Kunst fri for hierarki
Vi beveger oss innover i lokalet, hvor hver eneste krok er fylt opp med kunstverk. Her er alt fra malerier og trykk, til marmorskulpturer og inngjerdede jordhauger. Men også ord og setninger sprer seg gjennom verkene.
Utstillingen til Torgersen er i samarbeid med Litteraturfestivalen. Hans egne verk har ofte lange, lyriske titler, og han bruker også ord og tekst i bildene sine. I arbeidet sitt ser han på tekst som et kunstnerisk medium på lik linje med alle andre.
– Jeg har ikke noe hierarki mellom forskjellige kunstformer. De er alle like verktøy som kan brukes til forskjellige anledninger. Det føles ulovlig å ikke bruke det potensialet for eksempel titler har, sier han.
Utstillingen And my life could not be saved by flower (but our deaths will be) står på Galleri Zink fra 23. mai til 18. juni.
I tillegg til utstillingen på Zink samtaler, han 24. mai kl. 16.00 med den danske forfatteren Thomas Korsgaard på Verdensteatret.