Leseløft Lillehammer
– langsiktig, koordinert og kunnskapsbasert
Høy lesekompetanse øker sjansen for et godt liv og for aktiv deltakelse i samfunnet. Å styrke innsatsen for å fremme lesing er en forutsetning for å ta vare på demokratiet. I en tid hvor leselyst og leseferdigheter blant barn og unge i Norge er synkende, skiller Lillehammer seg positivt ut som en spydspissby for lesing der målrettet innsats har snudd tendensen.
Leseløft Lillehammer ble vedtatt politisk i mai 2024 og bygger på et langvarig samarbeid mellom Lillehammer-skolen, Lillehammer bibliotek, Norsk Litteraturfestival, World Expression Forum, Innlandet fylkesbibliotek og Den kulturelle skolesekken. I takt med at leseløftet har blitt styrket og bedre koordinert, har resultatene i nasjonale prøver i lesing hos elevene på Lillehammer-skolene markant bedret seg, både sammenlignet med tidligere år og med landet for øvrig. Særlig betydningsfullt er det at andelen elever som befinner seg på laveste mestringsnivå har gått ned.
Leseløft Lillehammer skal:
- styrke samhandlingen lokalt
- øke kvaliteten på leseopplæringen og bedre leseresultatene i skolen
- utvikle medborgerskapsferdigheter
- samarbeide med aktuelle forskningsmiljøer
- være en modell for leselystarbeid nasjonalt og internasjonalt
Vår erfaring i Leseløft Lillehammer er at samarbeid mellom aktørene og koordinert satsning gir effekt på elevenes leseferdigheter og engasjement for litteratur og ytringsfrihet.
At vi styrker innsatsen for å fremme lesing, er en forutsetning for å ta vare på demokratiet. Lesing må defineres i videste forstand og inkludere blant annet leseopplevelser, ferdigheter, kildekritikk, tolkning og refleksjoner. I tillegg er det viktig å inkludere lesing i flere format som for eksempel tekst, lyd, bilder etc. Målet er ikke bare at man leser, men også at man er i stand til å finne informasjon og utvikle kunnskap, ideer og fantasi.
Metode og virkemidler
Vi vet mye om hva som skaper gode lesere. Derfor praktiserer Leseløft Lillehammer ulik tilnærming på ulike stadier i barn og unges utviklingsløp. Tiltakene er koordinert slik at de spiller på lag og styrker hverandre. Det viktigste arbeidet gjøres i skolen, i den daglige leseundervisningen, som styrkes og tilføres ekstra kraft gjennom tilbud fra aktørene rundt.
Systematisk begynneropplæring som grunnlag for leselyst
En viktig del av Leseløft Lillehammer handler om å legge et godt og trygt grunnlag allerede i begynneropplæringen. Gjennom en helhetlig og systematisk overgang fra barnehage til skole, får barna møte en skolehverdag der lek, språk og lesing står sentralt. Når arbeidet med grunnleggende ferdigheter skjer i et strukturert og langsiktig samarbeid mellom barnehage og skole, gir det gode forutsetninger for videre utvikling.
Systematikk i opplæringen handler ikke bare om planer og strategier – det handler først og fremst om det som skjer hver dag ute i klasserommene våre. Det er i møtet mellom lærer og elev, i øyeblikkene der språk blir lekt med og tekst og bilder blir utforsket, at grunnlaget for leselyst og leseferdigheter legges. Når lærere har tilgang til gode verktøy, felles retning og støtte i kollegafellesskapet, blir det lettere å følge opp elevenes behov og fremgang på en trygg og målrettet måte. Erfaringene fra Lillehammer tyder på at en slik tilnærming kan bidra til økt mestring og leseglede hos de yngste elevene – og at det kan gi positive og varige effekter over tid.
God lese- og skriveopplæring krever strukturert og systematisk opplæring. Alle lærere har ansvar for å støtte elevene til å utvikle gode ferdigheter i lesing og skriving og til å bidra til at elevene opplever lese- og skriveglede. For skolene i Lillehammer er arbeidet med språk-, lese- og skriveferdigheter en del av den overordnede målsettingen om å øke læringsutbyttet for den enkelte elev. Å ha funksjonell lese- og skrivedyktighet er dessuten viktig for livslang læring, og for å kunne delta aktivt i samfunnet på en kritisk og reflektert måte.
Lillehammer kommunes planer for begynneropplæring og for den videre lese- og skriveopplæringa, skal være redskap for å bidra til god kvalitet på lese- og skriveopplæringa. De skal være en hjelp til å velge arbeidsmåter som støttes av nyere forskning innen språk-, lese- og skriveopplæring. Planen for den videre lese -og skriveopplæringa er utformet som en veiledende ressurs for lærerne på mellomtrinnet, som en støtte til arbeidet med lesing og skriving i alle fag. Den viderefører flere læringsaktiviteter fra begynneropplæringa, som læringsstrategier, høytlesing og bruk av biblioteket. Planen er tenkt brukt slik at læringsaktivitetene og metodene legges inn der det passer i skolens egne planer for læring. Ressursene i planen er hentet fra Skrivesenteret, Lesesenteret, Språkløyper og Statped.
Dette arbeidet er forankret i Lillehammers plan for helhet og overgang mellom barnehage og skole.
Styrking av skolebibliotek og tett samarbeid mellom skole, hjem og folkebibliotek
Styrking av skolebiblioteket og et tettere samarbeid mellom skole, hjem og folkebibliotek er en av grunnpilarene i Leseløft Lillehammer. Gode skolebibliotek bidrar til å oppfylle målene i Kunnskapsløftet og er en forutsetning for at hver enkelt elev kan finne bøker som motiverer til lesing.
Skolebiblioteket kan være navet i skolens arbeid med digital kompetanse, kildekritikk, informasjonssøk, et utvidet tekstbegrep og lesing som grunnleggende ferdighet i alle fag. Skolebiblioteket er dermed en læringsarena som bygger bro på tvers av fag og studieretninger, og som henger nøye sammen med læreplanene og skolens virksomhetsplan. Det er derfor ikke bare viktig med en oppdatert og fristende fysisk boksamling, men også at det prioriteres kvalifisert personaleressurs til dette arbeidet.
Leseløftprosjekter
Barn og elever på Lillehammer eksponeres for lesing, litteratur og litterære møter. Gjennom hele året får de et bredt og variert tilbud som sikrer kontinuitet og bidrar til at søkelyset på lesing opprettholdes over tid og med stort volum. Bøker gjøres tilgjengelig, formidlingen er aktiv og elevene opplever medvirkning.
Her kan du lese om våre leseløftprosjekter og andre anbefalte tiltak:
Tom - vises ikke (lagt for at feltene skal være kollapset by default=
Barnebokbad
Barnebokbad ble arrangert for første gang som en del av Pegasus-programmet under Norsk Litteraturfestival på Lillehammer i mai 2016. Siden da har Barnebokbad vært en fast programpost under Pegasus.
Hovedmålet er at barn eller ungdom forbereder seg og gjennomfører en litterær samtale med en forfatter. I forkant av samtalen går klassene i dybden på en utvalgt bok. De leser, undrer, reflekterer, stiller spørsmål og har en åpen, men også kritisk tilnærming til teksten. I fellesskap lager elevene spørsmål de vil stille forfatteren under samtalen. Klassene velger selv sin representant som skal delta i samtalen med forfatteren og barn fra andre skoler.
Gjennom denne metoden blir barna kjent med boka, omslaget, sjangeren, fortellergrep, karakterene og handlingen. Et slikt grundig arbeid gir en god og trygg plattform når elevene skal formulere spørsmål de vil stille i forfattermøtet. Gjennom lesinga og samtalen, får elevene bedre forståelse for hvordan litteraturen kan virke både som en leseopplevelse i seg selv, men også som samtalestarter med medelever og forfatter. Prosjektet bidrar til medvirkning og gir de unge leserne eierskap til litteraturen.
Skolekontoret i Lillehammer kommune arrangerer jevnlig kurs i barnebokbadmetoden for lærere i barne- og ungdomsskolen. Kursdeltakerne får i neste omgang muligheten til å gjennomføre barne- eller ungdomsbokbad i praksis som en del av helårsprogrammet til Pegasus i samarbeid med Lillehammer bibliotek og som en del av Pegasus-programmet under Norsk Litteraturfestival.
Interessen for denne metoden har økt jevnt og trutt siden etableringen i 2016. Stadig flere kommuner og fylker arrangerer kurs og deretter litterære samtaler mellom unge lesere og forfattere. Det ligger et stort potensial i å bruke metoden mer aktivt som formidlingsform og motivasjonsfaktor for unges medbestemmelse, engasjement for og samtaler om litteraturlesing.
Boklek
Boklek har pågått i Innlandet siden 2014 og er et samarbeid mellom Norsk Litteraturfestival, Innlandet fylkesbibliotek og alle folkebibliotekene i fylket. Siden prosjektstart har 80-90 prosent av skolestartere i Innlandet deltatt. Boklek synliggjør ulike veier inn i boka og skaper positive litteraturopplevelser gjennom lekbasert lesing.
I Boklek velges en illustrert barnebok som formidles til skolestartere på alle folkebibliotekene i Innlandet av illustratøren/forfatteren selv og to erfarne fortellere. Disse tre fordeler turneen seg imellom i mars, april og mai hvert år. Barna får oppleve Boklek på sitt lokale bibliotek og barnehagene mottar et eksemplar av boka. I tillegg utvikles det flere aktiviteter til den utvalgte boka som barnehager aktivt kan ta i bruk i forkant og etterkant av formidlingsbesøkene på bibliotekene.
Norsk Litteraturfestival har lenge jobbet for å gjøre Boklek til et nasjonalt prosjekt. I 2024 ble prosjektet etablert i Rogaland og fra 2025 i Telemark og Østfold. De neste årene vil også Buskerud og Akershus etablere Boklek. Hovedmålet er at alle fylker i Norge skal tilby Boklek til sine skolestartere i løpet av de kommende årene.
Utvidelsen av Boklek har fungert bra og modellen bygger på etablert infrastruktur:
Norsk Litteraturfestival er prosjekteier og samarbeider med fylkesbibliotekene i de aktuelle fylkene, mens alle folkebibliotekene bidrar som lokal arrangør.
I 2025 samarbeider vi med Innlandet fylkesbibliotek om å gi alle 1. klasser i Innlandet Boklek-boka som gave og overgangsobjekt. Dermed møter barna den samme boka siste året i barnehagen og første året på skolen. Slik blir litteraturen en felles referanse for barna.
Lesekvart+
Lesekvart+ er en metodikk som er utviklet og gjort tilgjengelig av Lillehammer bibliotek som en del av Leseløftet. Metoden er utviklet til bruk på mellomtrinnet og i ungdomsskolen. I Lesekvart+ forsterkes stillelesing gjennom ulike aktiviteter og støttende tiltak, hvor målet er kontinuitet og et lesende fellesskap. For å øke lesegleden gjennom Lesekvart+, fremheves følgende punkter:
– Tid til å lese (litt hver dag).
– Tilgang på bøker (som møter hver enkelt sine interesser).
– Lesefellesskap (klassen eller familien).
– Lesende forbilder (rollemodeller synliggjøres som lesere, oppfordres til å snakke om det de leser, og vise at de er nysgjerrige på hva barn og ungdom leser).
Inneværende skoleår er alle Lillehammer-skolene i gang med å gjennomføre Lesekvart+ i samarbeid med folkebiblioteket. Dette innebærer at skolene har satt av fast tid hver dag til lesing og lagt til rette for at elevene har tilgang til et bredt utvalg av bøker gjennom skolebiblioteket.
Interessen for Lesekvart+ er økende både regionalt og nasjonalt. Innlandet fylkeskommune og Stiftelsen LESE bidrar til at metoden blir kjent for lærere og bibliotekarer i hele landet, og at materiellet blir tilgjengelig for alle.
Like muligheter
For å jobbe systematisk og langsiktig med temaene ytringsfrihet, demokratiutvikling og dialog, har Leseløft Lillehammer utviklet en pilot på et treårig undervisningsløp for ungdomstrinnet. Piloten er et samarbeid mellom Lillehammer-skolen, Skolekontoret, Nansen Fredssenter og World Expression Forum m.fl., og skal gi elevene verktøy og erfaring slik at de kan delta aktivt i demokratiet.
Undervisningsløpet har som mål å lære elevene til å lytte til hverandre og snakke sammen på gode måter, samt å gjøre den enkelte i stand til å si sin mening. Langsiktighet er en nøkkelfaktor i dette arbeidet. Ved å la temaene følge elevene gjennom hele ungdomsskolen, bygger de gradvis opp kunnskap og ferdigheter. Når de går ut av 10. klasse, vil elevene ha en betydelig høyere demokratisk beredskap enn da de startet, og et bevisst forhold til egen ytringsfrihet.
Det viktigste arbeidet skjer sammen med lærer i klasserommet. I samarbeid med partnerne har Lillehammer kommune utviklet undervisningsopplegget Like muligheter, som bygger på fagenes kjerneelementer og dekker temaer som identitet, fordommer, diskriminering og ytringsfrihet. Det består av fem undervisningsbolker om følgende temaer: Fra litteratur til demokrati, ytringsfrihet i litteraturen, like muligheter for alle, like muligheter for å ytre seg og ytringsfrihetens stemme i litteratur og musikk. Undervisningsbolkene kan tas i bruk på alle trinn, og brukes både som et helhetlig opplegg og som enkeltelementer i undervisning. Det kan hentes frem jevnlig gjennom året, eller brukes som for- og etterarbeid til aktiviteter og temaer. Målet er at arbeidet med demokrati- og ytringsfrihetsspørsmål skal bli en integrert del av skolenes daglige drift, og forankres i skolens ordinære fag og tverrfaglige temaer. På denne måten sikrer vi at elevene får jevnlig og helhetlig opplæring i disse viktige temaene, og at arbeidet med demokrati, ytringsfrihet og kritisk tenkning blir en naturlig del av skolehverdagen.
Klasseromsundervisning alene er ikke alltid tilstrekkelig for å vekke engasjement og interesse blant ungdom. Derfor har initiativets partnere utviklet et undervisningsløp med flere årlige aktiviteter som alle trinn kan delta i. Disse aktivitetene har som mål å engasjere elevene bredt og gi inspirasjon og påfyll i tillegg til den ordinære undervisningen. Nansen Fredssenter besøker alle trinn og lar elevene delta i et undervisningsopplegg med øvelser, undervisning og samtaler om dialog og uenighet. Målet med opplegget er å forberede elevene på å delta i samfunnet med egne meninger. For å oppnå dette, må elevene utvikle evnen til å håndtere ulike uenighetsfellesskap. Som en del av dette arbeidet fokuserer elevene på forskjellen mellom debatt og dialog, hvor aktiv lytting og ønsket om å forstå den andre vektlegges.
En årlig aktivitet for alle trinn er et halvdagsbesøk på ytringsfrihetsfestivalen WEXFO Youth Voices, som finner sted på Lillehammer i mai/juni i tilknytning til World Expression Forum. Denne festivalen motiverer unge mennesker til å delta aktivt i dialog om ytringsfrihet. Gjennom engasjerende workshops, seminarer og aktiviteter, tilbyr WEXFO Youth Voices en plattform for ungdom til å dele sine perspektiver, forbedre sine kommunikasjonsferdigheter og knytte kontakt med eksperter og jevnaldrende fra hele verden. Programmet fremmer et støttende miljø der ungdom kan utforske og argumentere for sine rettigheter til ytringsfrihet, og dermed bidra til et mer inkluderende og demokratisk samfunn. Alle klasser som deltar, får et skreddersydd halvdagsopplegg om et tema de er spesielt interessert i, og programmet er satt sammen av en ungdomsgruppe med representanter fra skolene som deltar.
Pegasus
Rett på sak - sakprosamøter med ungdom
Sakprosa er en sjanger som kan skape økt engasjement for lesing og større samfunnsinteresse blant ungdom, og kanskje særlig gutter. Det skrives mye god sakprosa i Norge av forfattere som også er gode formidlere av temaene de fordyper seg i. Litterære møter med ungdom kan bidra til bedre kunnskap om ulike temaer, legge til rette for dialog og samtaler, og et mer kritisk blikk og større forståelse for kildekritikk hos de unge leserne.
Med et mål om å formidle mer sakprosa til ungdom i Innlandet, etablerte Innlandet fylkesbibliotek og Norsk Litteraturfestival høsten 2025 prosjektet Rett på sak der fire sakprosaforfattere ble sendt på turné til alle folkebibliotekene i fylket. I tillegg har DKS Innlandet kjøpt inn de utvalgte sakprosatitlene til skolebibliotek og arrangert kurs i elevbokbad for lærere. Slik sørger vi sammen for at ungdom får bøker tilgjengelig og sjansen til å møte forfattere til nærme samtale om boka.
Andre anbefalte tiltak
Tom - vises ikke (lagt for at feltene skal være kollapset by default=
Bokslukerprisen
Bokslukerprisen er en leselystpris på mellomtrinnet som arrangeres av Stiftelsen LESE. Alle påmeldte elever får en egen antologi med utdrag fra ti bøker tilpasset målgruppa. På høsten leser elevene utdragene og stemmer frem sine favoritter. De fem beste bøkene blir superfinalister og leses av juryklasser i hele Norge før vinneren kåres i forbindelse med Verdens bokdag i april.
Vi oppfordrer skoler på Lillehammer og ellers i Innlandet til å melde seg på Bokslukerprisen ved skolestart. Skoler som deltar på høsten, vil få tilbud om å søke om plass på Bokslukerbussen til Norsk Litteraturfestival. De utvalgte får gratis busstur fra skolen til Lillehammer, der de får delta på Pegasus-arrangement med to av superfinalistene i Bokslukerprisen under festivalen.
Sommerles
Elever fra 1.-7. trinn på Lillehammer oppfordres til å delta på Sommerles. Skole og bibliotek jobber aktivt med å spre informasjon og oppfordring til foresatte og elever om deltakelse. Når kampanjeperioden, som strekker seg fra 1. juni til 31. august, er gjennomført, inviterer Lillehammer bibliotek til lesefest.
Uprisen
Uprisen ble etablert i 2007 etter initiativ fra Norsk Litteraturfestival i samarbeid med Stiftelsen LESE (daværende Foreningen !les). Siden starten har prisen vokst og blitt Norges desidert viktigste pris for den norske skjønnlitterære ungdomsboka. I dag er Uprisen et tett samarbeid mellom Stiftelsen LESE, Den kulturelle skolesekken (DKS) og Norsk Litteraturfestival. LESE administrerer prisen, DKS rekrutterer juryklasser fra fylkene og Norsk Litteraturfestival er vertskap for elever og forfattere og står som arrangør av selve prisutdelingen.
Til festivalen kommer alle juryklassene og nominerte forfattere. Dagen før utdelinga arrangeres det ungdomsbokbad med de nominerte forfatterne. Her får elevene sjansen til å møte forfatterne til nærmere samtale. Selve utdelinga foregår i Maihaugsalen torsdag i festivaluka under programposten, U-showet.
Resultater og undersøkelser
Leseundersøkelser viser nedadgående lesetrend
● En undersøkelse ved Nasjonalt lesesenter i 2023 viser at foreldre leser mindre med barna; én av tre foreldre leser ingen eller få bøker for sine barn.
- Leserundersøkelsen 2024 viser samme tendens; færre foreldre leser høyt for barna sine, samtidig som de som gjør det leser for dem oftere enn før. Forskjellen mellom barn er med andre ord økende.
- PIRLS måler leseferdigheter blant tiåringer hvert femte år. Siste undersøkelse fra 2021 viser at norske 10-åringer leser betydelig dårligere enn i 2016. Norske elever har i tillegg lavest leseglede blant alle de 65 landene i undersøkelsen. Nasjonalt lesesenter har ansvar for den norske delen av undersøkelsen.
- PISA-undersøkelsen fra 2022 viser at norske 15-åringer leser dårligere enn de gjorde for 5 år siden.
Positiv utvikling av leseferdighetene på Lillehammer
Grafene under viser hvordan Lillehammer-skolene i 2024-25 har langt færre elever på nivå 1 og flere på høyere nivå sammenlignet med landsgjennomsnittet. Kilde: Nasjonale prøver 2024/2025.
Relevant forskning om hva som skaper gode lesere
Lekbasert tilnærming til lesing og høytlesing er viktig for å skape engasjement og interesse for bøker og lesing hos barn. Forskerne bak evalueringen av seksårsreformen, fant blant annet ut at det i skolen har vært mer fokus på faglig læring enn frilek og mindre tid på høytlesing.
I Barnebokbad/ungdomsbokbad leser klassene den utvalgte boka høyt. Dermed inkluderes alle elevene i den samme teksten, og alle får muligheten til å bidra med sine opplevelser og refleksjoner. En interessant undersøkelse fra Nasjonalt lesesenter antyder at lærere ikke er like flinke til å la svake lesere få snakke om sine opplevelser sammenlignet med de flinke.
Høytlesing har også en tendens til å avta i takt med økt alder blant elevene. Denne artikkelen fra Nasjonalt lesesenter ser på verdien av høytlesing også blant ungdom.
Det er også interessant at mange ungdommer engasjeres av litteratur som utfordrer, slik denne studien fra Nasjonalt lesesenter viser.
Utdanningsdirektoratet har skrevet en oppsummering av forskning om leseopplæring og hva som bedrer motivasjon for lesing.
Forskning fra andre land
Olle Nordberg, forsker ved Uppsala Universitet, om viktigheten av litterære samtaler.
The Ljubljana Reading Manifesto: «Why higher-level reading is important» understreker at lesing må defineres i videste forstand og inkludere ferdigheter som lesing, tolkning og evaluering, samt forståelse av kildekritikk. Målet er ikke bare at man leser, men også at man er i stand til å finne informasjon, kunnskap, ideer og verdifulle refleksjoner.
Internasjonalt samarbeid
I det planlagte «Democracies depend on Reading»-prosjektet inngår Lillehammer som en av de første fem «Spearhead Cities» (spydspissbyer) som skal utvikles. De andre byene er Ljubljana i Slovenia, Perugia i Italia, Segovia i Spania og Mainz-regionen i Tyskland. Nettet av spydspissbyer er planlagt utvidet både nasjonalt og internasjonalt i løpet av de neste årene. «Leseløft Lillehammer» er samarbeidsmodellen som organiseringen i spydspissbyene skal bygges på.
«Democracies depend on Reading» er omfattende og derfor er to delprosjekter skilt ut med planlagt oppstart i 2026. Det ene er et stort forskningsprosjekt kalt «DemRead Research», som det søkes om midler til fra EU-ordningen «Horizon». Det andre er et ungdomsprosjekt kalt «DemRead Boost», hvor det skal utvikles fire aktiviteter for å fremme lesing og aktivt medborgerskap blant unge. Planen er å rulle dem ut i alle Spydsspissbyene ogetablere en samarbeidsmodell i etter mønster av Leseløft Lillehammer. For dette prosjektet søkes det midler fra EU-ordningen Erasmus+. I begge prosjektene er målgruppen 13-29 år (på grunn av rammene i søknadsordningene). Planen er å utvide prosjektet til tilsvarende samarbeid om arbeidet mot aldersgruppen 0-13 år, antakelig fra 2027.
I Horizon-forskningsprosjektet «DemRead Research» har World Expression Forum (WEXFO) ansvaret for koordinering av aktivitetene som det skal forskes på og deler av informasjonsarbeidet.
WEXFO blir prosjektleder for «DemRead Boost»-prosjektet. Ansvaret inkluderer oppbyggingen av samarbeidsmodellen som skal etableres i hver spydspissby og nettverket spydspissbyene imellom, i tillegg til prosjektledelsen. WEXFO leder også videreutviklingen av aktiviteten «Like muligheter», samt vesentlige deler av informasjonsarbeidet.