Boklek

  – for alle skolestartere i Hedmark og Oppland

Gjennom Boklek kan barna oppdage boka gjennom å lytte, tegne, dikte, fortelle og skape. Boklek ønsker å vise at det er mange veier inn i boka, og at barna skal kunne delta på egne premisser.

Hva er Boklek?

Boklek er et samarbeid mellom Norsk Litteraturfestival, Oppland fylkesbibliotek og Hedmark fylkesbibliotek, og er støttet av Eidsiva og Gjensidigestiftelsen. Målet med prosjektet er å skape positive litteraturopplevelser for alle skolestartere i Hedmark og Oppland, og å vise at det er mange veier inn i boka. Boklek startet opp i første halvdel av 2014, og i 2017 deltok ca. 80 % av skolestarterne i prosjektet!

I løpet av april og mai vil skolestarterne bli invitert med på Boklek – til å oppdage boka gjennom å lytte, tegne, dikte, fortelle og skape.

Boklek-turné

Alle barna som går siste året i barnehagen blir invitert til folkebiblioteket der de får møte enten årets Boklek-forfatter eller en av våre dyktige Boklek-formidlere. Boklek-forfatteren i 2018 er Camilla Kuhn, en av Norges fremste illustratører og barnebokforfattere. Kuhn vokste opp på Rykkinn og Bærums Verk. Hun studerte to år ved Oslo tegne- og maleskole og siden grafisk design ved Central Saint Martins College of Art and Design  i London. Hun har særlig arbeidet med billedbøker og lettlestbøker for de aller ferskeste leserne, og bestreber seg på å lage bøker som selv om de er enkle, skal være litt uforutsigbare og veldig morsomme. Årets Boklek-formidlere er Marianne Sundal og Per Jostein Aarsand.

Tidligere Boklek-forfattere har vært Åshild Kanstad Johnsen (2014), Anna Fiske (2015), Lisa Aisato (2016) og Svein Nyhus (2017).

 

For barnehagene – lek med boka!

Fra “Samira og skjelettene”

Bøkene til Camilla Kuhn kan lånes på ditt lokale folkebibliotek. Forfattermøter blir alltid best med et forberedt publikum, så vi oppfordrer barnehagene til å låne bøker på biblioteket og lese dem sammen med barna i forkant av Boklek. 

Aktiviteter i barnehagen FØR bibliotekbesøket:

* Les litt fra Samira og skjelettene. Barna kan gjerne bla i boka selv, og dere kan snakke om hva de tror den handler om. (Hele boka leses i forbindelse med biblioteksbesøket). Visste barna at de har skjelett inne i kroppen? Dans, hopp og sprett! Kan de kjenne at skjelettet hermer? Kan de se skjelettet som titter ut av munnen?
* Alle barna tegner skjelettet sitt på et A4 ark. Du kan laste ned tips til hvordan du tegner skjelett her. Ta vare på tegningene til etter bibliotekbesøket.

Aktiviteter i barnehagen ETTER bibliotekbesøket:

* Lekende skjeletter! Etter bibliotekbesøket får barnehagene med seg en plakat med tegning av en lekeplass hvor skjelettet til Samira er med. Alle barna klipper/river ut skjelettene de har tegnet og limer/teiper/kleber det på plakaten sammen med Samira. Hva vil skjelettet deres gjøre i dag? Stå på hodet? Henge i et tre? Ligge på krakken?
* Det som ikke synes på røntgen! Tegn og fortell hva som finnes inne i deg! På bibliotekbesøket snakkes det litt om at vi har mye inne i oss som man ikke kan se, selv ikke med røntgen. Hva skjuler seg inne i et menneske? Bruk fantasien! Kanskje har noen en stor hval som spiser kake inne i seg, kanskje noen har en maurtue! En hemmelig boks med glitter på! Eller masse spaghetti! Eller en hel skog! Noen dager har man kanskje bare grus. Andre dager mange små nisser som ler! Alt er mulig!
Oppmuntre til å dikte historier rundt ”innmaten” i samspill. F.eks la barna fortelle og/eller tegne hva som finnes i dem på glade dager, og hva som finnes i dem på sure dager.
Kan barna fortelle/tegne noe som finnes inne i en som er sint? Er glad? Er forelsket? Er sliten? Har en hemmelighet? Gleder seg? Gruer seg?
* Hele deg i en boks! Videreføring av forrige oppgave. Alle trenger en pappeske/skoeske e.l. Still boksen opp på høykant slik at det blir som en titteboks eller liten scene, og la hvert barn (eller i små grupper) fylle den og dekorere med det de har inne i seg. Barnehagen velger selv hvor omfattende man vil gjøre det. Kanskje vil man dekorere utsiden, lime på et portrett av barnet på toppen, kanskje henge på gardiner foran. Noen vil kanskje tegne, eller male bilder og lime på innsiden. Eller man kan fylle den med objekter, eller ting barna lager i plastelina, papir, papp, kvist, trolldeig etc. Noen vil kanskje lage en ren biologisk innmat, noen vil kanskje visualisere følelser. Lek med fantasien. Oppmuntre til å fortelle om hva de har laget. Kanskje må man putte nye ting inn i boksen en dag man er sint? Eller en dag man er ekstra glad?
(Boksene stilles senere ut, enten i barnehagen, eller på biblioteket. Ta gjerne bilder og send til Boklek/forfatteren.)

 

Materiell til nedlasting:

Brosjyre bokmål

Brosjyre nynorsk

 

 

 

 

 

 

 

Turnéplaner:

Turnéplan Hedmark

Turnéplan Oppland

 

ARKIV:

Gå tilbake i vårt arkiv og finn Boklek-aktiviteter fra tidligere år. De kan fint brukes igjen i barnehager eller hjemme med familien.

Boklek 2017 Svein Nyhus       Boklek 2016 Lisa Aisato