LIVET I TEKST OG STRIPER: KVERNELAND OG KORSGAARD

Hvordan bruker forfatterne seg selv, og hva er forskjellen på autofiksjon og selvbiografi? Vi møter to forfattere som gjennom hver sine trilogier, og på ulike måter, tar utgangspunkt i eget liv.
Danske Thomas Korsgaard er mest kjent for den dels selvbiografiske trilogien om Tue der
handlingen tar utgangspunkt i Tues oppvekst i et hjem med få ressurser i et gjeldstynget landbruk. Da moren blir deprimert etter en spontanabort, lever Tue og søsknene uten omsorg. Tue kjenner en voksende maktesløshet som kommer til uttrykk gjennom grove guttestreker gjennom en gryende ungdomstid, til han i tredje bind forsøker å finne fotfeste i København. Eksistensiell hjemløshet er et viktig tema i romanen som har klare likhetstrekk med Sult av Knut Hamsun.

Her møter han den norske illustratøren, tegneserieskaperen og forfatteren, Steffen Kverneland. Med tegneserien En frivillig død (2018) forteller han fra oppveksten i Haugesund på 1970-tallet og 1980-årene, og særlig om forholdet til sin far som tok sitt eget liv da Kverneland var 18 år. Denne fulgte han opp med Slyngel de luxe (2019), som er en utvidet utgave av oppvekstskildringen fra 2002, og høsten 2021 kom Brillegeit, hans tredje selvbiografiske tegneseriebok, som også er fortellingen om Kvernelands vei inn i tegning og billedkunst.

Marte Spurkland er ordstyrer

Thomas Korsgaard har meldt frafall pga sykdom. Samtalen blir gjennomført uten ham.

Torsdag 2. jun

13:00-13:50

180,–
Verdensteateret

Legg til i din festival