De siste årene har tegneserier og grafiske romaner gjort en bemerkelsesverdig klassereise. Fra å ha blitt sett på som noe som først og fremst er rettet mot barn, har de blitt akseptert som uttrykksfulle, kunstneriske sjangre i sin egen rett.
Den anerkjente og prisbelønte dansk-norsk-samiske forfatteren og tegneserieskaperen Maren Uthaug begynte sin tegneseriekarriere med å tegne serier om samisk kultur og identitet. Disse finnes blant annet samlet i hennes debutbok, Det ær gøy å være same. Nå er hun dobbelt aktuell, med Mor og barn – slagkraftige, satiriske enrutere som skildrer morskapets himmel og helvete – men også med romanen 88%, den frittstående fortsettelsen på den anerkjente dystopien 11%.
Illustratøren Lene Ask er flerfoldig prisbelønt for grafiske romaner som forteller om mindre kjente kapitler i nordisk historie. I O, bliv hos meg og Kjære Rickard skildrer Ask misjonærbarnas tilværelse i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Nå er hun aktuell med en roman om den fremstående humleforskeren Astrid Løken, som ble rekruttert til motstandsbevegelsen under andre verdenskrig – og ble en del av ledelsen for den.
Hvordan ser Lene Ask og Maren Uthaug på sin tegnekunst? Hva mener Lene Ask er styrken til den grafiske romanen? Og hva er utfordringen og det stimulerende ved å arbeide med enrutere for Maren Uthaug? Hva egner seg for satiriske enrutere – og hva egner seg ikke? Kan man spøke om hva som helst? Finnes det temaer som Lene Ask mener passer bedre i den grafiske romanens format enn i andre litterære former?
Møt disse uttrykksfulle tegnerne i samtale med forfatteren og filosofen Joakim Hammerlin.
De siste årene har tegneserier og grafiske romaner gjort en bemerkelsesverdig klassereise. Fra å ha blitt sett på som noe som først og fremst er rettet mot barn, har de blitt akseptert som uttrykksfulle, kunstneriske sjangre i sin egen rett.
Den anerkjente og prisbelønte dansk-norsk-samiske forfatteren og tegneserieskaperen Maren Uthaug begynte sin tegneseriekarriere med å tegne serier om samisk kultur og identitet. Disse finnes blant annet samlet i hennes debutbok, Det ær gøy å være same. Nå er hun dobbelt aktuell, med Mor og barn – slagkraftige, satiriske enrutere som skildrer morskapets himmel og helvete – men også med romanen 88%, den frittstående fortsettelsen på den anerkjente dystopien 11%.
Illustratøren Lene Ask er flerfoldig prisbelønt for grafiske romaner som forteller om mindre kjente kapitler i nordisk historie. I O, bliv hos meg og Kjære Rickard skildrer Ask misjonærbarnas tilværelse i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Nå er hun aktuell med en roman om den fremstående humleforskeren Astrid Løken, som ble rekruttert til motstandsbevegelsen under andre verdenskrig – og ble en del av ledelsen for den.
Hvordan ser Lene Ask og Maren Uthaug på sin tegnekunst? Hva mener Lene Ask er styrken til den grafiske romanen? Og hva er utfordringen og det stimulerende ved å arbeide med enrutere for Maren Uthaug? Hva egner seg for satiriske enrutere – og hva egner seg ikke? Kan man spøke om hva som helst? Finnes det temaer som Lene Ask mener passer bedre i den grafiske romanens format enn i andre litterære former?
Møt disse uttrykksfulle tegnerne i samtale med forfatteren og filosofen Joakim Hammerlin.
Bidragsytere