De siste årene har de grafiske romanene gjort en bemerkelsesverdig klassereise. Fra å ha blitt ansett som litt mistenkelige, har de nå blitt akseptert som en uttrykksfull, litterær sjanger.
Illustratørene Lene Ask og Mats Jonsson er begge anerkjente og prisbelønte for dokumentariske grafiske romaner som forteller om mindre kjente kapitler i nordisk historie.
I prisbelønte O, bliv hos meg og Kjære Rickard skildrer Ask misjonærbarnas tilværelse i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Nå er hun aktuell med en roman om den fremstående humleforskeren Astrid Løken, som ble rekruttert til motstandsbevegelsen under andre verdenskrig - og ble en del av ledelsen for den.
Mats Jonssons kritikerroste roman Når vi var samer ble utgitt i Norge i 2024. I boken utforsker han sitt samiske opphav og de kulturelle folkemordene han mener skogssamene har blitt utsatt for i Sverige. Når vi var samer ble den første grafiske romanen noensinne til å bli nominert til en Augustpris – Sveriges motstykke til Brageprisen – i den skjønnlitterære klassen.
Hvordan ser Lene Ask og Mats Jonsson på den grafiske romanen som uttrykksform? Hvordan arbeider de? Finnes det emner som egner seg bedre å skrive om i den grafiske romanens form enn i annen litterær form?
Moderator: Joakim Hammerlin
De siste årene har de grafiske romanene gjort en bemerkelsesverdig klassereise. Fra å ha blitt ansett som litt mistenkelige, har de nå blitt akseptert som en uttrykksfull, litterær sjanger.
Illustratørene Lene Ask og Mats Jonsson er begge anerkjente og prisbelønte for dokumentariske grafiske romaner som forteller om mindre kjente kapitler i nordisk historie.
I prisbelønte O, bliv hos meg og Kjære Rickard skildrer Ask misjonærbarnas tilværelse i Norge på begynnelsen av 1900-tallet. Nå er hun aktuell med en roman om den fremstående humleforskeren Astrid Løken, som ble rekruttert til motstandsbevegelsen under andre verdenskrig - og ble en del av ledelsen for den.
Mats Jonssons kritikerroste roman Når vi var samer ble utgitt i Norge i 2024. I boken utforsker han sitt samiske opphav og de kulturelle folkemordene han mener skogssamene har blitt utsatt for i Sverige. Når vi var samer ble den første grafiske romanen noensinne til å bli nominert til en Augustpris – Sveriges motstykke til Brageprisen – i den skjønnlitterære klassen.
Hvordan ser Lene Ask og Mats Jonsson på den grafiske romanen som uttrykksform? Hvordan arbeider de? Finnes det emner som egner seg bedre å skrive om i den grafiske romanens form enn i annen litterær form?
Moderator: Joakim Hammerlin
Bidragsytere