Leseløft Lillehammer runder ett år og viser positive resultater. Elever på Lillehammer leser bedre, flere barn og unge låner bøker på biblioteket. Nå utnevnes Lillehammer til en internasjonal spydspissby for lesing.
I den forbindelse inviterer vi til gratis seminar for lærere og bibliotekarer for å dele kunnskap og utveksle erfaringer om hvordan negative lesetrender kan snus.
Program
13.00-13.05: Sammen om leseløft
Ordfører i Lillehammer kommune, Hans Olav Sundfør, ønsker velkommen.
13.05-13.20: Derfor er gode leseferdigheter viktig!
«The Ljubljana Reading Manifesto: Why higher-level reading is important» er utarbeidet av flere europeiske forskere. Professor ved Universitetet i Ljubljana, Michael Kovac, snakker om manifestet og viktigheten av lesing på et høyere nivå.
Foredraget er på engelsk.
13.20-13.50: Hvordan engasjere barn og unge?
Hvordan skaper vi et leseløft i praksis? Hva gir effekt og hvordan kan erfaringene fra Lillehammer tas i bruk i andre kommuner?
I panelet: Lærer ved Smestad ungdomsskole, Mette Gravdal, biblioteksjef ved Lillehammer bibliotek, Cathrine Strøm, skolesjef i Lillehammer kommune, Trond Johnsen og direktør for Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ. Paneldiskusjonen ledes av Monica Helvig.
13.50-14.20:
1-2-3 les
Samarbeid og erfaringsdeling er en forutsetning for et vellykket leseløft. Vi ser nærmere på beste praksis fra Lillehammer gjennom lokale prosjekter som vi erfarer at virker og som vi gjerne bidrar til å innlemme i andre kommuners leseløft.
Boklek som leselystprosjekt og overgangsobjekt
Ved programsjef for Pegasus, Ole Ivar Burås Storø og Boklekformidler Kristine Haugland. Boklek har blitt gjennomført i Innlandet i 12 år og er nå utvidet til Rogaland, Østfold og Telemark. Vi bidrar gjerne til at barn i flere regioner får ta del i Boklek.
Barnebokbad og elevmedvirkning
Møt elever på 7. trinn ved Hammartun skole og deres lærer Reidun Bjørnstad. De har jobbet med Ulv, ulv av Elin Viktoria Unstad, og skal gjennomføre Barnebokbad med forfatteren torsdag 5. juni under festivalen. Lærere i Lillehammerskolen er skolert i barnebokmetodikken, noe som bidrar til flere litterære kvalitetsmøter mellom unge lesere og forfattere.
Lesekvart +
Denne utvidede Lesekvart-metodikken er utviklet av Lillehammer bibliotek og Lillehammerskolen. Metoden skal nå tilgjengeliggjøres i hele Norge, i samarbeid med Foreningen !Les. Presentasjon ved initiativtaker og bibliotekar ved Lillehammer bibliotek, Camilla Brandt m.fl.
14.20-14.30: Pause
14.30-15.15: Verksted: Hvordan samarbeide om leseløft?
I denne bolken deler vi oss i grupper etter hvilken målgruppe vi til daglig jobber med.
Tema for de ulike verkstedene blir:
Småtrinn: Hvordan øke utbyttet av Boklek i barnehage og skole? Utveksling av erfaringer.
Ledet av Boklek-koordinator Mia Granum og formidler Kristine Haugland.
Mellomtrinn: Innføring i Barnebokmetoden og utveksling av erfaringer.
Ledet av Reidun Bjørnstad, Hammartun skole
Ungdomsskole: Å vekke engasjement hos unge. Utveksling av erfaringer.
Ledet av Kine M. Pedersen, lærer Smestad ungdomsskole.
Skolebibliotek: Hvordan kan skolebiblioteket bidra til et leseløft lokalt? Utveksling av erfaringer.
Ledet av Hege Gjerdbakken og Cathrine Strøm fra Lillehammer bibliotek.
15.15-15.30: Uten lesing, ingen demokrati
Et demokrati er avhengig av en lesende befolkning. Kristenn Einarsson, direktør for World Expression Forum (WEXFO), snakker om hvorfor lesing er en forutsetning for demokratiet og hvordan vi alle kan bidra til å styrke lesingen.
Leseløft Lillehammer runder ett år og viser positive resultater. Elever på Lillehammer leser bedre, flere barn og unge låner bøker på biblioteket. Nå utnevnes Lillehammer til en internasjonal spydspissby for lesing.
I den forbindelse inviterer vi til gratis seminar for lærere og bibliotekarer for å dele kunnskap og utveksle erfaringer om hvordan negative lesetrender kan snus.
Program
13.00-13.05: Sammen om leseløft
Ordfører i Lillehammer kommune, Hans Olav Sundfør, ønsker velkommen.
13.05-13.20: Derfor er gode leseferdigheter viktig!
«The Ljubljana Reading Manifesto: Why higher-level reading is important» er utarbeidet av flere europeiske forskere. Professor ved Universitetet i Ljubljana, Michael Kovac, snakker om manifestet og viktigheten av lesing på et høyere nivå.
Foredraget er på engelsk.
13.20-13.50: Hvordan engasjere barn og unge?
Hvordan skaper vi et leseløft i praksis? Hva gir effekt og hvordan kan erfaringene fra Lillehammer tas i bruk i andre kommuner?
I panelet: Lærer ved Smestad ungdomsskole, Mette Gravdal, biblioteksjef ved Lillehammer bibliotek, Cathrine Strøm, skolesjef i Lillehammer kommune, Trond Johnsen og direktør for Nasjonalt lesesenter, Kjersti Lundetræ. Paneldiskusjonen ledes av Monica Helvig.
13.50-14.20:
1-2-3 les
Samarbeid og erfaringsdeling er en forutsetning for et vellykket leseløft. Vi ser nærmere på beste praksis fra Lillehammer gjennom lokale prosjekter som vi erfarer at virker og som vi gjerne bidrar til å innlemme i andre kommuners leseløft.
Boklek som leselystprosjekt og overgangsobjekt
Ved programsjef for Pegasus, Ole Ivar Burås Storø og Boklekformidler Kristine Haugland. Boklek har blitt gjennomført i Innlandet i 12 år og er nå utvidet til Rogaland, Østfold og Telemark. Vi bidrar gjerne til at barn i flere regioner får ta del i Boklek.
Barnebokbad og elevmedvirkning
Møt elever på 7. trinn ved Hammartun skole og deres lærer Reidun Bjørnstad. De har jobbet med Ulv, ulv av Elin Viktoria Unstad, og skal gjennomføre Barnebokbad med forfatteren torsdag 5. juni under festivalen. Lærere i Lillehammerskolen er skolert i barnebokmetodikken, noe som bidrar til flere litterære kvalitetsmøter mellom unge lesere og forfattere.
Lesekvart +
Denne utvidede Lesekvart-metodikken er utviklet av Lillehammer bibliotek og Lillehammerskolen. Metoden skal nå tilgjengeliggjøres i hele Norge, i samarbeid med Foreningen !Les. Presentasjon ved initiativtaker og bibliotekar ved Lillehammer bibliotek, Camilla Brandt m.fl.
14.20-14.30: Pause
14.30-15.15: Verksted: Hvordan samarbeide om leseløft?
I denne bolken deler vi oss i grupper etter hvilken målgruppe vi til daglig jobber med.
Tema for de ulike verkstedene blir:
Småtrinn: Hvordan øke utbyttet av Boklek i barnehage og skole? Utveksling av erfaringer.
Ledet av Boklek-koordinator Mia Granum og formidler Kristine Haugland.
Mellomtrinn: Innføring i Barnebokmetoden og utveksling av erfaringer.
Ledet av Reidun Bjørnstad, Hammartun skole
Ungdomsskole: Å vekke engasjement hos unge. Utveksling av erfaringer.
Ledet av Kine M. Pedersen, lærer Smestad ungdomsskole.
Skolebibliotek: Hvordan kan skolebiblioteket bidra til et leseløft lokalt? Utveksling av erfaringer.
Ledet av Hege Gjerdbakken og Cathrine Strøm fra Lillehammer bibliotek.
15.15-15.30: Uten lesing, ingen demokrati
Et demokrati er avhengig av en lesende befolkning. Kristenn Einarsson, direktør for World Expression Forum (WEXFO), snakker om hvorfor lesing er en forutsetning for demokratiet og hvordan vi alle kan bidra til å styrke lesingen.
Arrangør: Lillehammer kommune, Norsk Litteraturfestival og World Expression Forum
Bidragsytere