Vi vil gjerne dele noen av høydepunktene fra årets festival med dere, skrevet av våre fantastiske frivillige! Første ut er Trine Rognli, som var tilstede på Utstillingsåpning på tirsdag.
Festivalutstillingene på Galleri Zink viser nye arbeider av Synnøve Persen og Per Heimly. Begge er samiske kunstnere som lar det personlige og politiske møtes i visuelt kraftfulle uttrykk.
Årets litteraturfestival på Lillehammer markeres med dobbel utstillingsåpning på Galleri Zink – og et tydelig samisk fokus. I hovedgalleriet vises nye malerier av festivalkunstner Synnøve Persen, mens prosjektrommet er viet fotograf Per Heimly.
— Det er en glede som går begge veier, sa festivalsjef Marit Borkenhagen under åpningen. Hun takket for det 17 år lange samarbeidet mellom Galleri Zink og Litteraturfestivalen, og la vekt på hvordan galleriet hvert år skaper utstillinger med tematisk gjenklang i festivalens program.
— I år som festivalen har fokus på samisk og kvensk litteratur, så har gallerist Johan Melum gått høyere, og det blir ikke én utstilling, men det blir to.
Rosa, blå – og nord
Synnøve Persen, som er fra Porsanger i Finnmark, er både poet og billedkunstner, og har vært en sentral skikkelse i samisk kunst- og kulturliv i over fire tiår. Hun har vært nominert til Nordisk råds litteraturpris to ganger, og har hatt en lang rekke gruppe- og separatutstillinger.
— Da Galleri Zink tok kontakt med Synnøve Persen for å spørre om hun kunne tenke seg å være festivalkunstner, så var det bare ja i Synnøves munn, fortalte Borkenhagen.
Utstillingen Davvi nord består av abstrakte arbeider i dype blå og røde toner. Et eldre verk, Eruptivt landskap 5, pryder årets festivalplakat. Det bærer i seg det samme nordlige lyset som de nye bildene, selv om uttrykket hennes har blitt stadig mer abstrakt de siste årene.
Persen selv sier:
«I januar kommer fargene tilbake, himmelen er rosa og blå, disse to fargene som har beveget seg i mine malerier i over femti år. De kommer alltid tilbake, etter perioder hvor andre farger har dominert lerretet. De er hjemmet mitt. Flyktige, vakre. Vanskelige å holde på plass. Jeg liker det sfæriske i de to fargene.»
Borkenhagen beskrev maleriene som bilder som «gir ro i sinnet, og som både gir fokus og tillater tankene å vandre.»
Persen har også markert seg politisk og kulturelt: Hun var aktiv under Alta-konflikten, bidro til førsteutkastet til det samiske flagget og har vært en pådriver i etableringen av Samisk Kunstnersenter og Samiske Kunstneres Forbund.
Fotografiets frontkjemper
I prosjektrommet stiller Per Heimly ut fotografier fra sitt kunstneriske virke. Heimly, som vokste opp i en stor søskenflokk i Snubba i Evenes, tok opp kameraet som tenåring og reiste til Oslo for å utfordre etablerte normer.
— Heimly har et kraftfullt uttrykk og går ikke av veien for å provosere. Her spilles det vakre og det heslige opp mot hverandre. Det fargerike og det monokrome – eller det ensfargede – i bilder det er vanskelig å forholde seg likegyldig til, sa Borkenhagen.
Heimly har jobbet med dokumentarfoto, mote og musikk, og er kjent for å vise det estetiske i tabubelagte og nedverdigende situasjoner. Han var med på å starte kunst- og motemagasinet Fjords i 1999 og ga i 2021 ut boka Blodsbror, om sitt nære vennskap med Ari Behn.
— Jeg vil takke dere begge, Synnøve Persen og Per Heimly. Og til alle dere som er her i ettermiddag: Gled dere over bildene. Velkommen til festivalen, avsluttet Borkenhagen.
Utstillingene står gjennom hele festivaluka. Hvor publikum inviteres til å se, dvele – og tenke.
Foto: Åge Solheim